Відділ освіти
Амвросіївської районної державної адміністрації
Амвросіївський районний методичний кабінет
Амвросіївська загальноосвітня школа I-III ступенів №4
Амвросіївської районної ради Донецької області
Виховна година
«Наші права – щасливе дитинство»
Підготували і провели: Широколав Вікторія Геннадіївна,
класний керівник 7-А класу
Федчук Лариса Володимирівна,
класний керівник 6-Б класу
2013
Мета:
Ø розкрити поняття „ права людини”, „ права дитини”,
Ø познайомити дітей з міжнародними документами, що стосуються захисту прав,
Ø формувати вдумливе й відповідальне ставлення до процесу захисту своїх прав;
Ø приділити увагу обов'язкам та відповідальності;
Ø розвивати аналітичне й критичне мислення;
Ø виховувати вдумливе ставлення й повагу до прав інших.
Обладнання:
папір, маркери, набір олівців, , плакати, Конституція України, мультимедійна презентація, матеріал для проектів.
Хід заходу
Учитель:
Людина — найцінніший скарб. Кожен із вас — неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає, не було і ніколи не буде.
Видатний поет В. Симоненко так написав про неповторність кожного:
Учень ( слайд 2 )
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої—одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди
Добрі, ласкаві та злі.
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Боти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину. Протягом багатьох віків складалися обов'язкові правила поведінки громадян, тобто правові норми, що встановлюються й охороняються державою.
Тож сьогодні ми поговоримо про права людини, зокрема дитини, і не тільки.
А зараз перевіримо, наскільки ви обізнані в правовому колі (гра «Юридичний футбол»)
1. Найвищий законодавчий орган України (Верховна Рада)
2. Назвіть державні символи України.
3. Як називається державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров"я і права громадян? /міліція/
4. Дата ухвалення Акту про незалежність України (24.08.1991г.)
5. Глава нашої держави (Президент)
6. Протизаконна дія (Провина,злочин)
7. Дата прийняття Конституції України (28.06.1996).
8. Назвіть найвищий орган виконавчої влади в Україні (Кабінет Міністрів)
9Як називається основний документ громадянина? (паспорт)
10 Як називають осіб, які не досягли І8-річного віку? /неповнолітні/
11 Як називають захисника у суді? /адвокат/
12 Як називають людину, що бачила злочин? /свідок/
13. Основний закон України (Конституція)
Учитель
А зараз попрацюємо З Конституцією…(робота з окремими статтями )
Учитель. Людина вважається «мірилом усіх речей», її потреби, інтереси, прагнення стають вирішальними для визначення розвитку суспільства, для прогресу цивілізації. Зверніть увагу на дошку( вислови відомих людей)
У вирі життя не всі країни одночасно приходять до розуміння цього. Добре, що є організація, яка стоїть на захисті прав людини – ООН ( слайд 3,4 )
1-й у чень. ( слайд 5 )
У 1948 році Генеральна Асамблея ООН проголошує «Загальну декларацію прав людини». У ній уперше в історії людства, історії міжнародних відносин були визначені головні права й свободи людини. Декларація проголосила, що «визнання гідності, яка властива всім членам людської сім'ї, і рівних та невід'ємних прав їх є основою свободи, справедливості та загального миру».
До прав людини, які підлягають загальній повазі та дотриманню, входять елементарні (природні) права особистості, громадянські, політичні та соціально-економічні права.
Учитель:
З першим криком дитини, з першим її подихом в життя до неї приходять права. Перше з цих прав– це право на життя. Для кожної сім'ї найдорожчою має бути дитина.
Зверніть увагу на дошку(записані прислів'я):
• „Діти плачуть, а в матері серце болить”;
• „Малі діти– малі клопоти, великі діти– великі клопоти”;
• ,,Дитину виховують, доки вона лежить поперек ліжка”.
Але є, діти, й такі прислів'я: ( слайд 6 )
• „Сирітська сльоза не капає дарма”;
• „З хати по нитці– сироті свитина”;
• „Ніхто не бачить і не чує, де сирота плаче й горює”
Кого ми називаємо сиротами?
(Діти відповідають)
Подивіться навколо себе, чи всі діти щасливі, а чому? (Діти аналізують: бідні сім'ї, дитина не знає любові; багато дітей не щасливі у сім'ях, де батьки п'ють, багато дітей на вулицях живуть.)
У ч и т е л ь. Не тільки права дорослих потребують визначення й захисту. Складною проблемою сучасного людства є також права дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу поки що недостатньо захищені. Про це багато пишуть і говорять, дехто намагається допомагати. Але кількість нещасних дітей не зменшується. Сьогодні майже 250 млн дітей у світі животіють, займаючись тяжкою працею, жебрацтвом, пограбуванням. Близько 30 млн дітей не мають можливості відвідувати школу. Щороку від хвороб помирають більше 5 млн дітей. Набули поширення торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовилися батьки, для пересаджування органів.
В Україні три чверті дітей — це діти з хронічними захворюваннями. У нас з'явився новий тип дитини — «діти вулиці». Пояснюючи своє перебування на вулиці, діти зазвичай називають сімейні негаразди та небажання відвідувати школу. Основний загал таких дітей закінчили 3—4 класи, тобто початкову школу. Серед них найбільший відсоток неповнолітніх злочинців, наркоманів, торгівців наркотиками, повій.
( слайд 7 )
Міжнародне співтовариство започаткувало спробу спільної допомоги дітям. У 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. 1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 році у Нью-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини. В 1991р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей. Згідно з Конвенцією, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон «Про охорону дитинства».
( слайд 8 )
Відповідно до статті 1 Конвенції про права дитини дитиною вважається кожна людина до досягнення І8-річного віку.
( слайд 9 )
Права людини — це забезпечені державою можливості задоволення людиною своїх життєвих потреб та інтересів.
Права дитини — це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості.(надрукований матеріал – на дошку)
Кожна дитина; незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров'я має рівні права з усіма іншими дітьми.
Презентація права( слайд 10-20 )
Учитель
- Давайте з вами перевіримо, у яких творах були порушені права дітей.
Порушення права на життя ( «Колобок» . «Буратіно» тощо)
Порушення права на житло( "Рукавичка", «Зимівля звірів», «Три ведмеді» тощо)
Порушення правил гостинності, права на харчування («Лисичка та журавель», «Попелюшка» тощо)
Порушення права на сім'ю та захист від психологічного та фізичного насильства
(«Попелюшка», «Маленький горбань» тощо)
Порушення права на отримання медичної допомоги(«Айболить» тощо)
Групова робота над проектом «Права дитини»
Учитель звертає увагу дітей на терези , що стоять у нього на столі.
- Якщо уявити собі, що кожне право, яким ми володіємо, це кольоровий олівець, ( складаються на чаші терезів), то що ми з вами бачимо?
Діти відповідають, що чаша терезів переважена.
Учитель:
- Так і наше життя влаштоване. Якщо ми з вами будемо мати лише права, то життя буде перевернуте. Це означає, що поряд з правами йдуть і обов'язки. (На другу чашу складається відповідна кількість олівців, що уявно відіграють роль обов'язків). Що тепер ми бачимо?
Діти відповідають, що терези вирівнялися.
Учитися жити по закону, поважати закон і виконувати його,
людина повинна з малих літ, з сім'ї, дитячого садка, школи.
Обов'язок – це визначена законом міра обов'язкової поведінки особи, недотримання якої зумовлює правові наслідки (надруковане – на дошку)
Робота в малих групах
Визначити права та обов'язки школярів.
Запам'ятайте ще одне правило:
потрібно рахуватися не лише зі своїми правами, а й бути
уважним, щоб не порушити права інших людей.
Слайд 21
Учень
Хоча ми всі ще учні школи,
Та маємо обов'язки й права.
І ми навік запам'ятали
Із декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні,
І треба дружно всім нам жити.
Тож ми зі школи ще вчимося
Всіх поважати і любити.
Права дитини вивчимо сумлінно
(Це ж потрібно) на відмінно!
Учитель. Для здійснення міжнародного контролю за дотриманням прав дитини і виконанням зобов'язань, перебраних державами, було створено Комітет з прав дитини ООН.
Якщо вам потрібна допомога або серйозна порада, якщо порушені ваші права, ви можете звернутися до:
Ø дорослих осіб, яким довіряєте(наприклад, до класного керівника);
Ø психолога у школі(Романенко Л.Б. тел.. 2-22-44);
Ø адміністрації школи ( Мачула Н.В. тел. 2-30-22);
Ø міліції( тел.2-30-40).
Кожен з вас отримав відповідну пам'ятку, яку ви вклеїте у щоденник.
Допишіть у них визначення «Права дитини» та «Обов'язок»
Завершити наш захід хотілося б на ліричній ноті(слайд 22)…
Сподіваємося, що наше заняття не пройшло марно.
Додаток до заходу
"Твої права і обов'язки"
1. Твоя стать: