Кристалічні гратки і природні ресурси.
Цілі уроку : розширити поняття про кристалічні решітки і її види; впливи виду грат на властивості речовин, створити умови для розвитку у учнів ключових компетентностей, куди відноситься здатність дітей застосовувати метапредметный круг знань(хімія-географія).
Особиста значущість що вивчається для школяра: знаючи склад і будови речовин, можна прогнозувати їх властивості для подальшого використання.
Методи навчання: проблемний, метод аналогій, частково-пошуковий.
Форма уроку: огляд знань.
Завдання:
- Освітні: Продовжити формувати у учнів поняття кристалічна решітка; на прикладах показати зв'язок між цим типом кристалічної решітки і фізичними властивостями речовин; актуалізувати і розширити знання речовин, що вчаться про застосування, з різними типами кристалічних решіток.
- Розвивальні: формувати уміння порівнювати, вичленяти у вивченому істотне; встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; робити узагальнення; зв'язно викладати і доводити учбовий матеріал; застосовувати і систематизувати отримані знання.
- Виховні: виховувати уміння організувати свою учбову працю; дотримуватися правил роботи в колективі, на робочому місці; розвиток моральних якостей.
Устаткування:
- Підручник "Хімія", 8 клас, автор О.Г. Ярошенко
- презентації «Будова кристалічних граток»;
- мультимедійний проектор та екран;
- моделі кристалічних граток різних типів;
- пластилін (ЗЗА).
Хід уроку.
Епіграф до уроку:
"Пізнати суще не можна ззовні, можна тільки з середини" Бердяєв Н., філософ.
1. Організаційний момент. (2мін.)
2. Основна частина уроку.
2.1.Актуалізація і корекція знань учнів. (25мін.)
ЗЗА. Трьом учням дається завдання за допомогою пластиліну та сірників змоделювати типи кристалічних граток (атомну, іонну, молекулярну).
Розмова (7мін.)
- Дайте поняття «кристалічні решітки».
- Назвіть типи кристалічних граток.
- Покажіть ці грати на моделях, при цьому охарактеризуйте властивості речовин з даними кристалічними гратами, покажіть і назвіть мінерали з даними гратами.
- Провести аналогії людина - кристалічні решітки.
- Звіт трьох учнів про роботу з пластиліном. (3мін.)
- Презентації робіт учнів про типи кристалічних граток. (15хв.)
2.2 Закріплення матеріалу. Самостійна робота з теми «Кристалічні решітки та природні ресурси». (13мін.)
Самостійна робота
Кристалічні решітки та природні ресурси .
Варіант № 1
І
1 . Установіть відповідність між типами кристалічних граток і властивостями речовин.
1 ) молекулярна А. тверді , тугоплавкі , не розчиняються у воді
2 ) металева Б. тендітні , легкоплавкі , не проводять електричний струм
3 ) іонна В. пластичні , мають різні температури плавлення проводять електричний струм
4 ) атомна Г. тверді , тугоплавкі , добре розчиняються у воді.
2 . Вона може бути бідною , багатою , болотної. Це основна форма природного зустрічальності корисних копалин , придатної для промислово - господарського використання. Що це ?
3 . Україна займає 1 місце серед країн Європи за запасами :
1 ) залізної руди;
2 ) алюмінієвої руди;
3 ) золота ;
4 ) марганцевої руди;
5 ) нікелевої руди;
6 ) титанової руди;
7 ) мідної руди ;
8 ) уранової руди.
4 . Найбільший в Україні залізорудний басейн:
1 ) Білозерський ;
2 ) Керченський ;
3 ) Криворізький .
5 . Тип кристалічної решітки у магнітного залізняку ( Fe3O4 ) , червоного залізняку ( Fe2O3) , піриту ( FeS2 ) :
1 ) атомна ;
2 ) іонна ;
3 ) молекулярна .
6 . Розрахуйте масову частку заліза в даних рудах . Яку руду доцільно використовувати у виробництві чавуну ? Чому ? ( 12б. )
7 . Області застосування даної руди :
1 ) легка промисловість ;
2 ) металургія ;
3 ) сільське господарство.
ІІ
8 . Природний мінерал складається з одного елемента - Карбону . Найвідоміший дорогоцінний камінь. Назвіть його .
9 . Алмаз добувають на всіх континентах крім одного. Якого ?
1 ) Австралія ;
2 ) Ю. Америка ;
3 ) Антарктида .
10 . Алмаз є першим речовиною по:
1 ) твердості ;
2 ) щільності;
3 ) масі .
11 . Відзначте вірні твердження:
1 ) алмаз може мати різне забарвлення ;
2 ) алмаз буває тільки безбарвним ;
3 ) алмаз має металеву кристалічну решітку ;
4 ) алмаз має атомну кристалічну решітку ;
5 ) утворюється на глибині 50-60 км ;
6 ) утворюється на глибині 100-200 км ;
7 ) алмаз має молекулярну кристалічну решітку ;
8 ) деякі алмази мають неземне походження .
ІІІ
12 . Вкажіть назву мінералу за описом : «м'яка порода складається з найдрібніших панцирів стародавньої морських найпростіших , залишає слід на асфальті , шкільне життя без нього не можлива ».
13 . Хімічна формула цього мінералу :
1 ) K2CO3 ; 2 ) CaCO3 ; 3 ) FeSO4 . 4 ) FeSO4 .
14 . Походження крейди :
1 ) магматичне ;
2 ) метаморфічне ;
3 ) осадове .
15 .Крейда крихка , не проводить електричний струм. Який кристалічним граткам ці властивості відповідають ?
1 ) металевій ; 2 ) іонній ;3 ) атомній; 4 ) молекулярній .
Самостійна робота
Кристалічні решітки та природні ресурси
Варіант № 2
І
1.Установіть відповідність між типами кристалічних граток і властивостями речовин.
1 ) молекулярна А. тверді , тугоплавкі , не розчиняються у воді
2 ) металева Б. тендітні , легкоплавкі , не проводять електричний струм
3 ) іонна В. пластичні , мають різні температури плавлення ,проводять електричний струм
4 ) атомна Г. тверді , тугоплавкі , добре розчиняються у воді.
2 . Мінерал галіт . Його хімічна формула:
1 ) NaCl ; 2 ) KCl ; 3 ) Na2SO4.
3 . Назва мінералу в повсякденному житті:
1 ) калійна сіль , 2) кам'яна сіль ..
4 . Застосування кам'яної солі :
1 ) обробка кольорових металів;
2 ) харчова промисловість ;
3 ) хімічна промисловість ;
4 ) атомна енергетика.
5 . Відзначте родовища кам'яної солі в Україні :
1 ) Артемівське , Слов'янське ;
2 ) Причорномор'я - кримський район ;
3 ) Львово - Волинський;4 ) Дніпровсько - Донецька западина ;
5 ) Закарпатський басейн ;
6 ) Криворізький басейн ;
7 ) Прикарпатський басейн .
6 . Використовуючи знання будівлі речовини і дані, наведені нижче , поясніть , чому у хлору , натрію і отриманого з них хлориду натрію різні температури кипіння і плавлення. ( 12б. )
Формула речовини |
t кип 0С |
t пл 0С |
Cl2 |
-19 |
-34 |
Na |
883 |
98 |
NaCl |
1465 |
801 |
II
7 . Назва цього мінералу походить від грецького слова - пишу . Це дуже м'який і слизький мінерал , широко використовується як мастильного матеріалу , а також для виготовлення грифелів для олівців. Це:
1 ) граніт ;
2 ) гіпс ;
3 ) графіт.
8 . Тип кристалічної решітки цього мінералу :
1 ) іонна ; 2 ) металева ; 3 ) атомна ; 4 ) молекулярна .
9. Виберіть малюнок будови даної кристалічної решітки:
1) 2) 3)
10 . Чому графіт залишає слід на папері?
11 . Яку кристалічну решітку повинен мати карбід кремнію , з якого роблять абразивні матеріали? ( 12б. )
III
12 . Мінерал жовтого кольору , застосовується у виробництві сірників. Про який мінералі йдеться?
13 . Сірконосні басейни :
1 ) Криворізький ;
2 ) Передкарпатський ;
3 ) Білозерський ;
4 ) Причорноморський .
14 . Глибина залягання даного мінералу :
1 ) 100 м; 2 ) 150 м; 3 ) 50 м; 4 ) 350 м.
15 . Тому його добувають:1 ) шахтним способом;
2 ) відритим ( кар'єрним ) способом.
16 . Відзначте вірні твердження:
1 ) сірка сіра ; 2 ) при горінні утворює газ з неприємним запахом ;
3 ) має атомну кристалічну решітку ; 4 ) застосовується у виробництві H2SO4 ;
5 ) має молекулярну кристалічну решітку ; 6 ) S8.
3 . Заключна частина уроку . ( 5мін. )
3.1 Підведення підсумків роботи на уроці .
3.2 Домашнє завдання . Повторити п.43 , стор.198 № 4 письмово. |